Steeds meer urgenten?

1 mei 2024

Iedereen is urgent

Veel woningzoekenden vinden zichzelf urgent. En de cijfers lijken dat te bevestigen. Omroep Gelderland kopte laatst: “Bijna de helft van de sociale huurwoningen in Gelderland gaat naar mensen met een vorm van voorrang.”
En in Amsterdam maken ze het helemaal bont. Daar gaan, op een uitzondering na, alle woningen naar urgenten. Wat is er aan de hand in woonruimteverdeelland?

De cijfers op een rij

Enserve helpt corporaties in acht regio’s verspreid over het land met de woonruimteverdeling. Van deze regio’s heb ik de cijfers van 2023 op een rij gezet:

Met de meeste woningen adverteren corporaties om een geschikte huurder te vinden. Een deel van de woningen wordt zonder te adverteren verhuurd. Deze verhuringen staan onder het kopje bemiddeld. De grootste groep die bemiddeld wordt, zijn statushouders. Tussen 7 en 12% van het totale aanbod ging naar deze groep in 2023.

Op woningadvertenties reageren ook mensen met een urgentieverklaring. Zij gaan voor op de rest. Deze verhuringen staan onder gevonden met urgentie. Ondanks de toenemende druk op de woningmarkt zien we in de meeste regio’s deze groep niet toenemen.

Wat wel toeneemt, is het aantal actief woningzoekenden. Het wordt voor regulier woningzoekenden met weinig inschrijftijd steeds moeilijker om een woning te vinden. Corporaties spelen hierop in door een deel van hun aanbod niet te verhuren op basis van inschrijfduur (wie het langst staat ingeschreven, is als eerste aan de beurt), maar op basis van loting.

Veel labels

Daarnaast bedenken corporaties steeds vaker regelingen om de doorstroming te bevorderen. Senioren in grote woningen krijgen voorrang als ze kleiner gaan wonen. Soms is de regeling breder en krijgen alle huurders van een corporatiewoning voorrang. Om de starters niet te vergeten, wordt een advertentie gelabeld voor leeftijd 23 min, of 27 min. Dan gaat het vaak om kleine goedkope woningen. Grote woningen worden dan juist weer voor gezinnen gelabeld. Wanneer we al deze labels onder het begrip voorrang scharen, klopt de berichtgeving van Omroep Gelderland.

Eenvoudig en begrijpelijk

Helpen deze regelingen ook? Meestal niet, is het eerlijke antwoord. Het aantal labels en doelgroepen neemt toe, maar het aantal woningen niet. Onder de streep is het resultaat nul.
Door de hoge druk op de woningmarkt liggen corporaties onder een vergrootglas. Logisch dat corporaties streven naar een eerlijk en transparant systeem voor hun woningaanbod. Daar wil ik twee extra kernwaarden aan toevoegen: eenvoudig en begrijpelijk. Hoe meer regels we met zijn allen bedenken, hoe moeilijker het voor de woningzoekende wordt om zijn weg te vinden. Dat is in niemands belang.

Jan van der Meulen
Elst, mei 2024

Deel dit artikel


Wilt u alles weten op het gebied van woonruimteverdeling?
Schrijft u zich dan hier in voor onze nieuwsbrief.


Alle berichten