
Woonruimteverdeling
Samenwerking tussen corporaties en/of gemeenten op het speelveld van woonruimteverdeling is niet altijd vanzelfsprekend en zeker niet gemakkelijk.
Samenwerken vraagt loslaten van autonomie en keuzes maken over de vorm van de samenwerking, het beleid en de automatisering. Wij hebben jarenlange ervaring om u te helpen die keuzes te maken én de impact ervan te duiden. Niet alleen voor u, maar juist ook voor de woningzoekenden.

Overzicht bewaren
Woonruimteverdeling is een complex proces. Er komt veel bij kijken. Voor uw klanten en stakeholders wilt u het zo toegankelijk en transparant mogelijk houden, maar dit is lastig met zo veel details.
Wij kennen het proces door en door. Wij bewaren voor u het overzicht, want wij weten wat de valkuilen en aandachtspunten zijn. Bovendien kennen wij alle automatiseringssystemen, wij werken er immers dagelijks mee. Doordat wij onafhankelijk zijn, bent u bij ons niet gebonden aan een bepaald systeem of leverancier.
Corporaties en gemeenten die zich oriënteren op regionale samenwerking op het gebied van woonruimteverdeling kunnen bij ons terecht voor advies en begeleiding. Het harmoniseren van het woonruimteverdeelbeleid met dat van een buurgemeente of -corporatie is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien is het maatwerk, want in geen enkele regio is de woningmarkt hetzelfde. Wij delen graag onze ervaringen zodat u er uw voordeel mee kunt doen. Ook ondersteunen wij in de procesvoering en geven u met de kennis van verschillende woningmarkten een onderbouwd advies.

Op het gebied van advies en scholing ondersteunen wij u met:
- Opstellen en evalueren woonruimteverdeelbeleid;
- Optimaliseren van het gehele woonruimteverdeelproces;
- Dagelijkse helpdesk voor betrokken zakelijke partijen met vragen over automatisering, procedures en beleid;
- Dagelijkse helpdesk voor woningzoekenden met vragen over automatisering, procedures en beleid;
- Organiseren van de dialoog tussen de corporaties op gebruikers-, managers- en bestuurdersniveau;
- Trainen van betrokken partijen inzake het woonruimteverdeelbeleid en het automatiseringssysteem;
- Onafhankelijk adviseren bij de keuze en inrichting van een automatiseringssysteem;
- Evalueren automatiseringssysteem en realiseren noodzakelijke aanpassingen.
In de implementatie en exploitatie ondersteunen wij u met:
- Projectleiding in de breedste zin.
- Beheer en onderhoud klantwebsites;
- 1e aanspraakpunt bij calamiteiten;
- Aansturen leverancier van de automatisering;
- Plannen en begeleiden van overlegstructuren;
- Administratieve verwerking van inschrijvingen, betalingen, verlengingen en wijzigingen;
- Zie hiervoor ook onze activiteiten op het gebied van Communicatie.
In de communicatie ondersteunen wij u met:
- Contentbeheer en actualiseren klantwebsites;
- On- en offline voorlichtingsmateriaal voor woningzoekenden;
- Handleidingen bij het automatiseringssysteem;
- Klanttevredenheidsonderzoek onder woningzoekenden;
- Voorlichting aan huurdersorganisaties.
Wij werken o.a. voor:
