
Voorrangsregelingen
Elke regio kent woningzoekenden die om uiteenlopende redenen met voorrang woonruimte zoeken. Wij bieden corporaties en gemeenten een brede dienstverlening bij het uitvoeren van voorrangsregelingen, het beoordelen van urgentieaanvragen en het opstellen van een passend beleidskader.
Onze werkwijze daarin kenmerkt zich door persoonlijk contact, korte lijnen, deskundigheid en onafhankelijkheid. Richting u als opdrachtgever, maar ook richting de woningzoekende die urgentie aanvraagt. Juist in urgentietrajecten zijn transparantie en kwaliteit enerzijds en efficiëntie en een vlotte doorstroom anderzijds van belang. Wij weten dit op een goede manier te combineren in onze dienstverlening.

Objectieve beoordeling
Wij nemen de woningzoekende serieus. Daarom zorgen wij voor een objectieve beoordeling van urgentieaanvragen en een begrijpelijke motivering van de besluiten.
Onze aanpak onderscheidt zich door onze onafhankelijke urgentiecommissie. Deze heeft tot taak om te beoordelen of een woningzoekende in aanmerking kan komen voor voorrang op de woningmarkt. Achter elke aanvraag zit een verhaal, een persoonlijke situatie. De voorzitters en leden zijn zich hier telkens van bewust.
Zij beschikken over een specifieke deskundigheid op het juridische, financiële, medische, psychosociale en/of volkshuisvestelijke vlak waarmee zij zich gezamenlijk een goed oordeel kunnen vormen over een urgentieaanvraag. Wij voeren voorrangsregelingen uit in diverse regio’s in het land. Daardoor zijn wij bekend met verschillende regelgeving en woningmarkten en daarmee kunnen wij u beter adviseren. Ook als het gaat om regionale samenwerking. Door u te helpen bij het opstellen en evalueren van uw voorrangsbeleid, dragen wij bij aan de transparantie van uw voorrangsregeling. Dit is in het belang van de woningzoekenden.

Op het gebied van advies en scholing ondersteunen wij u met:
- Opstellen en evalueren voorrangsbeleid;
- Bewaken jurisprudentie om transparantie van het beleid te waarborgen;
- Optimalisatie van het gehele voorrangstraject;
- Dagelijkse helpdesk voor alle partijen die bij de urgentieprocedure zijn betrokken voor vragen over procedures en beleid;
- Verzorgen van nieuwsbrieven voor partijen die met de urgentieprocedure te maken hebben;
- Trainen van partijen die (in)direct te maken hebben met de urgentieprocedure, zoals medewerkers van corporaties of gemeenten, wijkteams of instellingen voor hulpverlening en maatschappelijk werk;
- Workshops over procedure en/of beleid voor partijen die (in)direct met de urgentieprocedure te maken hebben.
In de implementatie en exploitatie ondersteunen wij u met:
- Projectleiding in de breedste zin.
- 1e Voorlichting aan woningzoekenden over de urgentieprocedure en het -beleid;
- Kansadviesgesprekken met woningzoekenden;
- Intake en dossiervorming van woningzoekenden die daadwerkelijk urgentie aan willen vragen;
- Registratie en controle urgentiedossiers;
- Eenduidige en objectieve beoordeling van aanvragen door de onafhankelijke Urgentiecommissie Woonruimteverdeling van Enserve. Op urgentiecommissie.nl vindt u meer informatie;
- Organisatorische en beleidsmatige ondersteuning van de urgentiecommissie door een deskundig secretariaat;
- Uitwerken gemotiveerde besluiten;
- Besluiten urgentiecommissie registreren in woonruimteverdeelsysteem;
- Administratieve verwerking en archivering urgentiedossiers conform de eisen vanuit de privacy wetgeving;
- Organiseren noodzakelijke overleggen tussen partijen die bij de urgentieprocedure zijn betrokken;
- Waarborg in continuïteit van de werkzaamheden en daarmee in de doorlooptijd van de urgentieaanvragen;
- Zie hiervoor ook onze activiteiten op het gebied van Communicatie.
Ten aanzien van de Urgentiecommissie Woonruimteverdeling:
- Werving en installatie;
- Professionalisering;
- Organiseren commissievergaderingen.
In de communicatie ondersteunen wij u met:
- On- en offline voorlichtingsmateriaal ten behoeve van de urgentieprocedure;
- Regiospecifiek foldermateriaal over procedure en/of beleid;
- Regiospecifiek aanvraagformulier voor urgentie;
- Eenduidige brieven en raamwerken binnen de gehele procedure;
- Informatiebijeenkomsten voor partijen die bij de urgentieprocedure zijn betrokken;
- Redactie en beheer www.urgentiecommissie.nl.
Wij werken o.a. voor:
