5. Verslag van de Raad van Commissarissen

5. Verslag van de raad van commissarissen

De Raad van Commissarissen legt elk jaar verantwoording af over de wijze waarop invulling is gegeven aan de uitvoering van zijn taken en bevoegdheden in het afgelopen jaar. In alle opzichten was dit een bijzonder jaar. Covid-19 heeft onze manier van werken én samenwerken met elkaar drastisch veranderd. Daarnaast stond 2020 in het teken van het goed inpassen, operationaliseren en bestendigen van de groeiende dienstverlening van Enserve. Dit laatste was een prettig gevolg van het “winnen” van een aantal grote nieuwe contracten. Ook qua samenstelling van de RvC was het een bijzonder jaar. Van de, in totaal, drie commissarissen zijn er maar liefst twee nieuwe leden aangesteld.

De Raad van Commissarissen is het intern toezichthoudend orgaan van de Stichting Enserve. Hij houdt toezicht op het functioneren van de bestuurder, het beleid en de algemene gang van zaken binnen de organisatie. Het beleid wordt getoetst aan wet- en regelgeving en het eigen governance en toezicht kader. De Raad adviseert de bestuurder gevraagd en ongevraagd, is verantwoordelijk voor de benoeming (en eventuele schorsing of ontslag) van de bestuurder en stelt de beoordeling en arbeidsvoorwaarden van de bestuurder vast. De Raad geeft de accountant opdracht voor de controle van de jaarstukken.

In 2020 kwam de Raad vijf keer formeel bijeen. Daarnaast heeft hij diverse gesprekken gevoerd met een afvaardiging van de medewerkers. De Raad besteedde in de formele vergaderingen aandacht aan de jaarlijks terugkerende onderwerpen waaronder voortgang van de prestaties, organisatieontwikkelingen en de meer financieel gedreven onderwerpen als begroting en jaarrekening. Ondanks alle perikelen rondom de coronamaatregelen concludeert de Raad dat het virus nauwelijks invloed heeft gehad op de financiële positie van Enserve. Op basis van de geconsolideerde jaarrekeningen 2020 ziet de Raad wederom een stabiel werkkapitaal en ruim voldoende weerstandsvermogen.

Dit jaar heeft de Raad in het bijzonder aandacht besteed aan achtereenvolgens:

• Het contract met de nieuwe accountant;
  • De wijze waarop Enserve anticipeerde op de afgekondigde coronamaatregelen;
  • Het financieel beleid;
  • De dividenduitkering.

Contract nieuwe accountant

Tot dusver werd zowel een deel van de administratieve werkzaamheden als de jaarcontrole uitgevoerd door accountancykantoor DDJ. In het voorjaar adviseerde DDJ om een andere accountant voor de controlewerkzaamheden bij Enserve te benoemen. Door deze splitsing wordt iedere vorm of schijn van belangenverstrengeling voorkomen. De selectie en het contracteren van de nieuwe accountant vond plaats op een prettige wijze. De Raad stemde in met het voorstel voor de nieuwe accountant en benoemde daarmee Confirm met ingang van het boekjaar 2020.

Corona maatregelen

De Raad complimenteert de gehele organisatie met de getoonde flexibiliteit en haar doorzettingsvermogen in deze tijd van crisis. Enserve heeft laten zien soepel in te spelen op de gewijzigde situatie als gevolg van de door het RIVM afgekondigde corona maatregelen. Interne werkprocessen liepen, na enkele praktische interventies, vrijwel naadloos door. Versneld is er een aantal zaken gedigitaliseerd. Dat ziet de Raad als mooie bijvangst van de crisis. Daarnaast anticipeerde Enserve extern door het ontwikkelen van een monitor die ook de gevolgen voor de volkshuisvesting haarfijn in beeld bracht. Dit gaf zeer waardevolle informatie aan alle klanten.

Herijken financieel beleid en dividenduitkering van de BV aan de stichting

Het in 2017 vastgestelde financieel beleid van zowel de stichting als de BV is door de Raad herijkt. Op grond van onder andere het risico- en kostenprofiel en de onderhavige contractenportefeuille, zijn de gehanteerde uitgangspunten en normeringen herzien en opnieuw vastgesteld. Ook zijn de kaders vastgesteld waarbinnen eventuele dividenduitkering van de BV aan de stichting mogelijk is. Het herijken van het financieel beleid is opgenomen in de jaaragenda van de Raad.

Nieuwe samenstelling Raad van Commissarissen

Zoals vooraf aangekondigd, heeft Jan Lenssen zijn lidmaatschap van de Raad van Commissarissen beëindigd. Ook is Aad Peerenboom na twee termijnen reglementair afgetreden. Beide vacatures zijn ingevuld. Mario Penzen heeft de Portefeuille Financiën, Bedrijfsvoering en Risicomanagement en Leo Hendriks Maatschappelijk Ondernemerschap. Als gevolg van de nieuwe samenstelling en kennisoverdracht vond er op 10 juni een digitale “heidag” plaats. Deze bijeenkomst was bedoeld voor nadere kennismaking tussen de leden en directie als mede het schetsen van de eerste contouren voor de nieuwe toezichtvisie.

De Raad van Commissarissen nam in 2020 onderstaande besluiten:

• Benoeming Mario Penzen en Leo Hendriks per 15 mei 2020 als lid van de Raad;
  • Benoeming Imke Mokveld als nieuwe voorzitter van de Raad;
  • Vaststelling van het voorstel d.d. 6 mei 2020 herijking financieel beleid St. Enserve en Enserve BV;
  • Vaststelling van het voorstel d.d. 6 mei 2020 dividenduitkering;
  • Benoeming Confirm tot accountant voor de boekjaren 2020 t/m 2023.

Rooster van aftreden en honorering Raad van Commissarissen:

Naam Functie Werkzaam als Honorering Aftredend
Imke Mokveld Voorzitter Manager Wonen, Mitros € 5.460,- 1 januari 2023
Herkiesbaar
Mario Penzen Lid Dir. Bedrijfsvoering en Projectbeheersing Rijkswaterstaat € 3.640,- 15 mei 2024
Leo Hendriks Lid Bestuurder Waterbedrijf Drenthe € 3.640,- 15 mei 2024

Tabel 1: Rooster van aftreden en honorering Raad van Commissarissen