2. Activiteiten

 

 


2. Activiteiten



2.1 Begeleiding en Advies

Enserve adviseert en begeleidt corporaties en gemeenten op het gebied van woonruimteverdeling van sociale huurwoningen. Dit alles is maatwerk op het gebied van zowel beleidskeuzes, onderlinge samenwerking en de manier waarop het systeem van woonruimteverdeling vorm krijgt. De samenhang en gevolgen zijn voor onze opdrachtgevers soms lastig te overzien. In een animatie verduidelijken wij waar Enserve zich allemaal mee bezighoudt.

Animatie Enserve

SSH&

In 2019 benaderde SSH&, de studentenhuisvester uit Nijmegen, Enserve voor een boeiende rol: het begeleiden van de opzet van een nieuw woonruimteverdeelbeleid én de leveranciersselectie voor een woonruimteverdeelsysteem. Halverwege dit verslagjaar ging het resultaat van dit traject live. CorporatieGids had hierover een vraaggesprek met manager Strategie & Wonen van SSH&, Vincent Buitenhuis. Daarin benoemde hij de onafhankelijkheid, kennis en ervaring van Enserve als grondslag voor onze bijdrage.

Coronacijfers

In het voorjaar werd ons land geconfronteerd met het coronavirus. Dat had een forse impact op de volkshuisvestelijke sector. Om onze opdrachtgevers goed te informeren over het effect ervan op de verhuringen maakten wij maandelijkse ‘coronacijfers’. CorporatieGids interviewde onze adviseur Woningmarkt hierover in april. Het aantal leegmeldingen, advertenties en verhuringen was toen op het laagste niveau. De vraag naar sociale huurwoningen bleef onverminderd groot. In juli volgde een tweede beschouwing. Op dat moment leek het aantal leegmeldingen en advertenties te stabiliseren. Vervolgens zagen we inderdaad dat herstel intrad en er sprake was van een inhaaleffect. De vraag naar sociale huurwoningen bleef hoog. In oktober lag het gemiddelde aantal reacties per advertentie fors hoger dan vorig jaar.

Het effect van corona stelde onze opdrachtgevers voor dilemma’s. Zoals: hoe om te gaan met urgent woningzoekenden die nu niet tijdig een woning vonden? Gedurende het jaar dachten wij actief met hen mee over deze vraagstukken.

Effect van corona tot en met het 3e kwartaal

Aedes onderzoek

Aedes selecteerde Enserve om een onderzoek te doen naar de impact op verhuisbewegingen bij een grotere samenwerking binnen de woonruimteverdeling. Voor deze onderzoeksopdracht zochten wij de samenwerking met Companen. Eind oktober leverden wij ons rapport aan bij Aedes. Zij maakt de onderzoeksresultaten op een later moment bekend.

Landelijke monitor woonruimteverdeling

In 2018 startte branche organisatie Aedes met een pilot voor een landelijke monitor woonruimteverdeling. Deze monitor helpt woningzoekenden om te zien waar zij meer of minder kans maken op een woning en hoelang de wachttijden zijn. Bovendien kunnen corporaties en gemeenten met de monitor ontwikkelingen in kaart brengen en deze vergelijken met andere regio’s. Daarmee biedt de monitor ook kansen om op regionaal niveau beter samen te werken.

In het verslagjaar kwam er een vervolg op deze verkenning. Enserve sprak hier tweemaal over met Aedes en vertegenwoordigde daarbij vrijwel al haar klanten. Het gesprek richtte zich op het formuleren van eenduidige definities en aanlevering van data.

Wooniezie

De bestuurders van de corporaties die in de regio Eindhoven en Helmond samenwerken onder de naam Wooniezie, verzochten Enserve een bijdrage te leveren aan de dialoog over de kernwaarden die van belang zijn bij de woonruimteverdeling. Als inspiratiebron maakten wij daarbij gebruik van het boek "Moreel leiderschap" van Alex Brenninkmeijer en "Toekomst van de woningmarkt - de waarden van wonen" van De Argumentenfabriek. Dit leidde tot een notitie die in het platform met de bestuurders is besproken en een korte beschrijving van uitgangspunten voor waardevolle woonruimteverdeling. Deze dienen als leidraad voor de vervolggesprekken over dit onderwerp.

Autoriteit Woningcorporaties

De Autoriteit Woningcorporaties voert een onderzoek uit naar mogelijkheden die corporatiemedewerkers hebben om te frauderen bij woningtoewijzing. Zij nodigde Enserve uit voor een gesprek over de mogelijke gevaren van onjuist gebruik van data. Op grond van onze kennis van woonruimteverdeelsystemen en de (on)mogelijkheden om daarmee te handelen, gaven wij onze input. Companen voerde de onderzoeksopdracht uit. Enserve ondersteunde hen bij het scherpstellen van de vragen aan woningzoekenden die hiervoor nodig waren. Dit onderzoek loopt door in 2021.

Huur- en inkomensgrenzen

Enserve adviseerde onder andere de samenwerkingsverbanden Woonkeus Stedendriehoek en Entree over aanpassingen van de huur- en inkomensgrenzen bij woningtoewijzing in verband met een voorgenomen wetsvoorstel. Bij Woonkeus Stedendriehoek brachten wij met behulp van simulaties de effecten van verschillende beleidsmaatregelen in beeld. Op basis van deze simulaties konden de corporaties een goed onderbouwde keuze maken over welke beleidsmaatregelen zij inzetten op het moment dat het wetsvoorstel wordt aangenomen. De Entree corporaties kozen ervoor om nu al in te spelen op het wetsvoorstel en maakten regionale afspraken over de bereikbaarheid van sociale huurwoningen voor middeninkomens. Enserve adviseerde hen hierbij en hielp met de implementatie en communicatie rondom de gemaakte keuzes, waarbij duidelijkheid voor de woningzoekende voorop stond.



2.2 Implementatie en exploitatie woonruimteverdeling

Woonruimteverdeling is een complex proces waar veel bij komt kijken. Voor onze opdrachtgevers is het belangrijk om de toegankelijkheid en transparantie te bewaken, maar dit is lastig met alle details die een rol spelen. Enserve is goed in het bewaren van het overzicht over alle facetten. Wij vertalen wensen en behoeften naar een woonruimteverdeelbeleid en verzorgen de doorvertaling van de systematiek in de automatisering.

Binnen de woonruimteverdeling zijn er bovendien veel zaken die dagelijks aandacht vragen. Zoals de betaling van inschrijfgelden, het beantwoorden van vragen van woningzoekenden en natuurlijk het concreet matchen van woningen aan woningzoekenden. Enserve ondersteunt haar opdrachtgevers hierin.

Om de voortgang te bewaken, organiseerden wij in alle regio’s waarvoor wij werken minimaal viermaal per jaar een overleg met gebruikers van de deelnemende corporaties. Daarnaast namen wij actief deel aan advies-, coördinatie- en werkgroepen met managers wonen en beleidsmedewerkers en participeerden wij in bestuurlijke overleggen. Voor een groot deel van deze overleggen verzorgden wij de administratieve en organisatorische ondersteuning. Op deze wijze helpen wij onze opdrachtgevers in hun samenwerking. Jaarlijks evalueren wij onze bijdrage, waarbij we enerzijds feedback krijgen op onze werkwijze en anderzijds een bijdrage kunnen leveren aan de professionalisering van de samenwerking tussen de corporaties.

Waar werkte Enserve in 2020

Thuiskompas

Enserve is sinds 2018 betrokken bij de 8 samenwerkende corporaties in Drenthe. Hun samenwerking draagt de naam Thuiskompas. Het begon met onze ondersteuning bij hun nieuwe, gezamenlijke, woonruimteverdeelbeleid. Vervolgens nodigden zij ons uit om deel te nemen aan een selectietraject voor een dienstverleningsconcept en woonruimteverdeelsysteem.

Presentatie van het nieuwe systeem en website van Thuiskompas

In januari presenteerde Enserve, samen met Zig websoftware, de nieuwe website en het woonruimteverdeelsysteem aan de Drentse corporaties. Dit deden wij in meerdere sessies bij de verschillende corporaties.

In maart testten wij samen met Thuiskompas het nieuwe woonruimteverdeelsysteem. Daarbij waren ook de huurdersorganisaties nadrukkelijk betrokken. Zij staken veel tijd en energie in het testen en dit leverde bruikbare resultaten op. Huurders bekijken een website immers vanuit een ander perspectief dan verhuurders dat doen.

Eveneens in maart stonden 8 trainingen gepland voor circa 150 medewerkers van Thuiskompas. Zij moesten leren werken met het nieuwe systeem en de nieuwe website. Net voordat wij deze trainingen zouden geven, traden de beperkende maatregelen vanwege corona in werking. Enserve zocht het alternatief in een online training en een gedegen handleiding. Dat dit ook werkt, bewezen de medewerkers van Thuiskompas. Mede dankzij hun flexibiliteit en inzet bleek dit een goed alternatief.

De implementatie van Thuiskompas realiseerden wij in slechts 4,5 maand, in nauwe samenwerking met 8 corporaties en 14 huurdersorganisaties en met 20 koppelingen naar bestaande systemen. Op 28 april 2020 ging Thuiskompas live. De tevredenheid van alle betrokkenen kwam tot uiting in het cijfer 8.

Livegang Thuiskompas

Na de livegang van de nieuwe website en het nieuwe woonruimteverdeelsysteem in april, ondersteunde Enserve de corporaties bij het opschonen van de inschrijvingen. Voor het nieuwe systeem was het nodig dat woningzoekenden hun inschrijving opnieuw activeerden. Daarnaast begeleiden wij actief de samenwerking binnen Thuiskompas en gaven deze verder vorm door overlegstructuren te ondersteunen.

De Drentse corporaties werken samen met de bibliotheken in hun gemeenten. Enserve verzorgde voor deze laatste groep een handleiding en meerdere vragenuren zodat zij over voldoende informatie beschikten om woningzoekenden te helpen met inschrijven bij Thuiskompas en reageren op woningen.

De corporaties van Thuiskompas kennen 14 zeer betrokken huurdersorganisaties. In november spraken wij hen in twee avonden over managementinformatie en de woonruimteverdeelregels van Thuiskompas. Daarbij lichtten wij ook landelijke trends toe.

Woonkeus Stedendriehoek

In 2021 eindigt onze dienstverleningsovereenkomst met het samenwerkingsverband Woonkeus Stedendriehoek. Woonkeus deed een nieuwe uitvraag voor de dienstverlening en automatisering voor de periode van 2022 tot 2026. In de selectie behaalde Enserve het beste resultaat. Naar verwachting kan het contract voor de komende periode in januari 2021 getekend worden.

Eind oktober en begin november verzorgde Enserve tweemaal een webinar voor Woonkeus Stedendriehoek waaraan ruim 50 medewerkers van corporaties en gemeenten deelnamen. In deze webinars bespraken wij de gewijzigde afspraken over de woonruimteverdeling uit de regionale Samenwerkingsovereenkomst en de ervaringen die daarmee inmiddels zijn opgedaan. De nieuwe Samenwerkingsovereenkomst trad per 1 januari 2020 in werking.

Webinar voor Woonkeus Stedendriehoek

Enserve ondersteunde bij de positieversterking van inwoners van kleine kernen binnen de regio Stedendriehoek. Een clausule in de samenwerkingsovereenkomst, die binnen deze regio van kracht is, stelt dat corporaties een percentage van het aanbod van huurwoningen in het landelijk gebied moeten aanbieden aan bewoners die uit een landelijk gebied afkomstig zijn. Enserve nam deel aan de werkgroep die onderzocht of dit juridisch mogelijk is. Tevens werd het effect en de noodzaak van dit beleid onderzocht. Hiertoe zijn bijvoorbeeld slaagkansen en zoekgedrag van woningzoekenden uit kleine kernen onderzocht. Enserve stelde over de bevindingen een rapport op ten behoeve van de corporaties in de regio.

Huren Noord-Veluwe

De samenwerkende corporaties in de regio Noord-Veluwe evalueerden in het verslagjaar de samenwerking met Enserve. Deze viel positief uit en werd bekrachtigd in een meerjarige verlenging van de samenwerking.

Enserve levert hen jaarlijks rapportages over de woonruimteverdeling. Daarnaast hebben wij een adviserende rol, zoals bij nieuwe wet- en regelgeving. Ook kunnen corporatiemedewerkers dagelijks terecht bij onze helpdesk, beantwoorden wij vragen van woningzoekenden en innen wij namens de corporaties van Huren Noord-Veluwe de inschrijfgelden.

Op verzoek van de samenwerkende corporaties in de regio Noord-Veluwe ontwikkelden wij een animatie voor woningzoekenden. In deze animatie worden de regels en het proces voor het aanvragen van een urgentieverklaring voor woonruimte uitgelegd. Daarmee helpen wij woningzoekenden op een laagdrempelige manier aan relevante informatie over dit onderwerp.

Animatie urgenties voor Noord-Veluwe

Entree

Op 1 januari 2020 traden de nieuwe identieke huisvestingsverordeningen in werking van de gemeenten binnen de regio Arnhem-Nijmegen. Hier werken 18 corporaties samen onder de naam Entree. De nieuwe verordening bracht een aantal wijzigingen in het systeem en de werkwijze met zich mee. Enserve nam deel aan diverse werkgroepen en vertaalde het resultaat naar concrete aanpassingen in het woonruimteverdeelsysteem. Vervolgens brachten wij alle gebruikers van de verschillende corporaties van de wijzigingen op de hoogte.

In 2020 traden WOONstichting Gendt en Huis & Hof volledig toe tot het samenwerkingsverband Entree in de regio Arnhem-Nijmegen. Enserve begeleidde beide trajecten. Bij WOONstichting Gendt voerden wij bovendien een conversie uit van het woningzoekendenbestand.

Onze adviseur Woningmarkt gaf op verschillende momenten in het verslagjaar een toelichting over de (de werking van) de huisvestingsverordening aan onder andere de Huurdersvereniging in Gendt en aan het bestuur en de Raad van Commissarissen van woningcorporatie Woongenoot in Nijmegen.

In het najaar organiseerden wij een online bijeenkomst met deelnemers vanuit verschillende Entree corporaties. Onderwerp van gesprek was het urgentiebeleid en -proces. Onze adviseur Woningmarkt gaf daarbij duiding aan de positie van urgenten op de regionale woningmarkt. Daarna gingen de deelnemers uiteen voor het bespreken van specifieke casuïstiek. De bijeenkomst werd beoordeeld als informatief en nuttig.

Wooniezie

Eind 2019 startten wij met de ondersteuning van Wooniezie. In het verslagjaar gaven wij dit verder vorm door de kwaliteit en efficiëntie van het systeem en de samenwerking te optimaliseren.

In het najaar trad woningcorporatie Woonbedrijf volledig toe tot Wooniezie. Als projectleider begeleidde Enserve deze toetreding van begin tot eind. Samen met Woonbedrijf verzorgden wij een soepele overgang door woningzoekenden en externe partners te informeren en het woningzoekendenbestand op te schonen en te converteren. In totaal zijn er met de toetreding van Woonbedrijf ruim 33.000 VHE’s toegevoegd aan het samenwerkingsverband Wooniezie. Daarnaast herstelden wij circa 45.000 dubbele inschrijvingen en voegden ruim 75.000 woningzoekenden toe aan Wooniezie. Daarvan activeerden er tot op heden ruim 25.000 hun inschrijving.

In het verslagjaar begeleidden wij de toetreding van nog twee corporaties tot Wooniezie, namelijk die van Woningbelang en De Zaligheden. Beide treden begin 2021 daadwerkelijk toe. De voorbereidingen hiervoor zijn in oktober gestart. Vestia maakte vanaf oktober van het platform gebruik voor de verhuur van haar bezit binnen de Wooniezie regio.

De gemeenten binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven, dat onderdeel uitmaakt van Wooniezie, hebben een gezamenlijke huisvestingsverordening. Daarin kozen zij voor gewijzigde regelgeving voor urgent woningzoekenden. Daar waar corporaties urgenten altijd rechtstreeks bemiddelden, krijgt een groot deel van de urgenten nu de mogelijkheid om ook zelf met voorrang op woningen te reageren. Om deze gewijzigde regelgeving daadwerkelijk uit te voeren, ondersteunde Enserve bij het uitwerken van de gevolgen op het gebied van beleid, proces, uitvoering en communicatie aan stakeholders.

Op verzoek van de samenwerkende corporaties startte Enserve met het toegankelijker maken van de website van Wooniezie. Dit uitte zich onder andere in begrijpelijk taalgebruik en het toevoegen van visuele elementen, zoals animaties over het inschrijven en reageren op woningen bij Wooniezie. Dit traject loopt door in 2021.

Animatie 'Reageren op woningen' Wooniezie

SVNK

SVNK, de Stichting Sociale Verhuurders Noord-Kennemerland, gaat alle sociale huurwoningen van verhuurders in de zogenaamde HallBuch gemeenten actief aanbieden. Dit betreft de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo, Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk. De gemeenten hebben als doel dat alle sociale huurwoningen in hun regio worden aangeboden middels het woonruimteverdeelsysteem van SVNK. Partijen die sociale woningen verhuren krijgen deze verplichting opgelegd. Daarvoor houdt Enserve zich bezig met het opstellen van contracten voor de corporaties Woonzorg en Heimstaden, die gebruik willen gaan maken van het woonruimteverdeelsysteem van SVNK.

In het verslagjaar nam SVNK enkele nieuwe zaken in gebruik:

  • De Woonlastenmonitor: hiermee kunnen woningzoekenden, waarvan inkomensgegevens, leeftijd en gezinsgrootte bekend zijn, een benadering zien van de werkelijke maandlasten van huurwoningen.
  • De Doorstroomvoorrang: hiermee krijgen woningzoekenden in de regio voorrang als ze met te veel personen in een te kleine woning wonen en wanneer ze met weinig personen in een te grote woning wonen.
  • Het Winkelmodel: dit model zorgt ervoor dat woningadvertenties voor bepaalde woningen alleen op een afgeschermd deel van de website getoond worden. Deze advertenties zijn slechts zichtbaar voor de medewerkers van een zogenaamd Transferpunt. Het Transferpunt is een coördinatiepunt waar vraag van zorg- en welzijnsinstellingen en het aanbod van corporaties in de SVNK regio, bij elkaar komt.

Aan deze trajecten droegen wij bij door planningen op te stellen en de communicatie voor de woningzoekenden op de website te verzorgen. Ook instrueerden wij corporatiemedewerkers en – waar nodig – derden, zoals de medewerkers van het Transferpunt waar het ging om het Winkelmodel. Voor zowel de Doorstroomvoorrang als het Winkelmodel stelden wij in samenwerking met werkgroepen afspraken en voorwaarden vast waarmee corporaties en gemeenten kunnen werken. Waar nodig werkten wij samen met Zig om de nieuwe aanpassingen te implementeren in het bestaande systeem.

In de SVNK regio verzorgen de gemeenten de urgentieverlening voor woonruimte. Vanwege de eisen uit de AVG waren er aanpassingen nodig in het woonruimteverdeelsysteem, zodat gemeenten alleen toegang hebben tot die gegevens die zij nodig hebben. Wij zorgden ervoor dat deze aanpassingen geregeld werden, door samen met Zig een oplossing in te bouwen in het woonruimteverdeelsysteem.

SVNK besloot om woningzoekenden niet langer te laten betalen bij het verlengen van hun inschrijving. Voorafgaand aan deze beslissing bracht Enserve advies uit aan SVNK over de verschillende opties om dit proces te veranderen. Nadat SVNK haar keuze had gemaakt, verzorgen wij de implementatie ervan.



2.3 Begeleiding en trainingen

Als specialist in woonruimteverdeling beschouwt Enserve professionalisering als een belangrijke pijler. Daarom bieden wij diverse trainingen aan op het gebied van woonruimteverdeling, urgenties en managementinformatie.

Het grootste deel van 2020 hadden wij te maken met beperkende maatregelen vanwege corona. Dit had tot gevolg dat wij het merendeel van onze trainingen, die wij gewoonlijk fysiek geven, moesten omzetten naar een online variant. Zeker in het begin van het verslagjaar vroeg deze verandering de nodige flexibiliteit. Van onze opdrachtgevers ontvingen wij positieve feedback op de online trainingen. Zowel deelnemers vanuit de Entree corporaties als vanuit Thuiskompas waardeerden ons met een 8.

Enserve hecht veel waarde aan het face-to-face contact met haar opdrachtgevers. Daarom trainen wij bij voorkeur offline. Dat neemt niet weg dat online trainen een toegevoegde waarde heeft die wij in de toekomst meenemen in de manier waarop wij onze trainingen aanbieden.

In het verslagjaar verzorgden wij de volgende activiteiten:

  • Woonruimteverdeling
  • Op het gebied van woonruimteverdeling biedt Enserve 3 inhoudelijke trainingen aan. Dit zijn een Introductietraining, Beleidstraining en Opfristraining. In het verslagjaar gaven wij 29 maal de Introductietraining. Dit forse aantal was een gevolg van de toetreding van twee nieuwe opdrachtgevers van wie wij de medewerkers trainden. Dit betrof circa 150 medewerkers bij Thuiskompas en 100 medewerkers van Woonbedrijf. Vanwege de nieuwe samenwerking vulden wij deze trainingen aan met een aantal kennismakingssessies en vragenuren. Voor de medewerkers van Woonbedrijf gaven wij bovendien tweemaal een webinar waarin wij Enserve voorstelden en uitleg gaven over de totstandkoming van de beleidsregels.

    Voor het samenwerkingsverband Entree trainden wij 54 medewerkers van 11 verschillende corporaties. De deelnemers waren verdeeld over zowel de introductie-, beleids- als opfristraining.

    Binnen Entree (regio Arnhem-Nijmegen) verzorgden wij ook tweemaal een demo van het woonruimteverdeelsysteem easyMatch. De eerste demo gaven wij aan verschillende medewerkers vanuit een corporatie om hen te laten zien hoe zij met easyMatch hun verhuurproces volledig kunnen automatiseren. De tweede demo was voor enkele verhuurmedewerkers. Zij hadden behoefte aan uitleg over hoe easyMatch hen in de praktijk kan ondersteunen.

    Als laatste organiseerden wij voor de frontoffice van Trudo een online vragenuur.

    Online training

  • Urgenties
  • Bij het merendeel van onze opdrachtgevers werkt een vaste groep medewerkers die zich bezighoudt met het urgentietraject. Tussentijdse vragen die zij hebben over procedures of beleid beantwoorden wij via onze helpdeskservice.

    Voor 4 regio’s levert Enserve de urgentiefunctionaris. Deze is in dienst bij Enserve en heeft daardoor korte lijnen met het secretariaat van de urgentiecommissie. Het is daarom niet nodig om bij deze regio’s trainingen te geven.

    Wij gaven in het verslagjaar een uitleg aan de urgentiefunctionarissen in de gemeente Soest over de werking van het digitale systeem. Dit systeem biedt een beveiligde omgeving om urgentieaanvragen in te dienen en verder te verwerken.

    Aan 14 medewerkers van Woonbedrijf Ieder1 te Zutphen en Deventer gaven wij een training over het opstellen van urgentierapportages.

    Aan 4 deelnemers van corporaties uit de regio Arnhem-Nijmegen, namelijk Woongenoot, Portaal Arnhem en Vivare, gaven wij een training over het urgentiebeleid en -proces en over het opstellen van urgentierapportages.

  • DOMIS
  • In het verslagjaar gaven wij 13 maal een training over het systeem voor managementinformatie van Enserve, DOMIS. In totaal volgden 69 personen van 16 verschillende corporaties deze training.

    In deze trainingen lichtten wij de rol van kennis en informatie toe bij beleidsvorming en -voering bij corporaties. Daarna is er aandacht voor de mogelijkheden van DOMIS. Dit betreft enerzijds de kant en klare rapporten die gebruikers uit het systeem kunnen genereren en anderzijds de mogelijkheid om zelf draaitabellen te maken zodat gebruikers precies die informatie uit DOMIS kunnen halen die voor hen relevant is. Elke training is maatwerk. Dat wil zeggen dat wij onze trainingen toespitsen op de situatie van de corporatie aan wie de training geven.

    In het najaar verzorgden wij, samen met de Woonbond, een presentatie over de inhoud en werking van DOMIS. Hierbij waren tien bestuurders van huurdersorganisaties van Thuiskompas aanwezig.

  • Volkshuisvesting
  • Zoals elk jaar verzorgde onze adviseur Woningmarkt een gastcollege voor studenten Geografie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hierbij nam hij hen mee in de geschiedenis van de volkshuisvesting en de relatie tussen woningnood en demografische ontwikkelingen.



2.4 Urgentiedienstverlening

Enserve ondersteunt gemeenten en woningcorporaties bij het uitvoeren van hun urgentieregeling. Deze regeling geldt voor woningzoekenden die om dringende redenen een voorrangspositie aanvragen op de woningmarkt. Onze dienstverlening op dit gebied is divers, van administratieve ondersteuning tot het faciliteren van een deskundige, onafhankelijke urgentiecommissie, en van het verzorgen van trainingen tot het geven van beleidsinhoudelijk advies. Indien gewenst biedt Enserve ook ondersteuning voor een klachten- of beroepscommissie op het gebied van woonruimteverdeling.

Urgentiecommissie

Enserve faciliteert een onafhankelijke urgentiecommissie. Zij heeft tot taak om te beoordelen of een woningzoekende in aanmerking komt voor voorrang op de woningmarkt. Dit beoordeelt zij volgens de regelgeving uit de betreffende regio. Voorzitters en leden beschikken over een specifieke deskundigheid op het juridische, financiële, medische, psychosociale en/of volkshuisvestelijke vlak. Enserve investeert intensief in de kwaliteit van de urgentiecommissie. Dit doet zij onder andere tijdens plenaire overleggen. De laatste vond plaats in november. Daarbij nodigden wij twee gastsprekers uit om de commissieleden bij te praten over schuldenproblematiek en armoede en over zorgklanten in de wijk.

Onze opdrachtgevers bevragen ons in toenemende mate over de verschillende typen voorrangscategorieën die er zijn en hoe daar in de praktijk mee om te gaan. Een categorie die daarbij regelmatig ter sprake komt, is die van personen die uitstromen uit een maatschappelijke instelling voor zorg of opvang. Enserve ondersteunt de gemeente Amersfoort al bij de urgentiedienstverlening voor deze categorie. Binnen de regio Arnhem-Nijmegen richtten wij samen met de corporaties en gemeenten een passende werkwijze in. En in het verslagjaar deed ook de gemeente Soest een beroep op onze kennis en ervaring over dit onderwerp om hun proces hierin verder vorm te geven.

Onafhankelijke urgentiecommissie van Enserve

Woongaard

In 2020 konden wij onze dienstverleningsovereenkomst met Woongaard Rivierenland en Bommelerwaard verlengen. Samen dachten wij na over verdere intensieve samenwerking in de toekomst. De sub regio’s binnen Woongaard hebben de wens om op een eenduidige manier uitvoering te geven aan hun urgentieregelingen. Zij gaven daartoe Enserve opdracht om de verschillen en overeenkomsten tussen de huidige beleidskaders en werkwijzen in beeld te brengen.

Regio Eemvallei

Enserve verzorgt de urgentiedienstverlening voor 4 van de 8 gemeenten in de regio Eemvallei, namelijk voor de gemeenten Soest, Nijkerk, Amersfoort en Eemnes. De gemeente Eemnes uitte haar tevredenheid over onze werkwijze en verlengde haar opdracht aan Enserve voor de uitvoering van haar urgentietraject.

De gemeente Amersfoort had de wens om alle voorrangsregelingen voor woningzoekenden via 1 loket te laten behandelen en toetsen. Dit vroeg in het voortraject veel afstemming tussen de gemeente, zorgpartijen, corporaties, Wijkteams en Enserve. In de 1e maand van het verslagjaar werd de voorbereiding afgesloten. Mede door inzet van Enserve werd er een procesgang vastgelegd waarin alle voorrangsregelingen goed waren geborgd. Enserve had de opdracht om deze dienstverlening vanaf 1 februari 2020 uit te voeren. Gedurende het verslagjaar waren wij, samen met alle betrokkenen, alert op het verder aanscherpen van de processen waar nodig.

Regio Eemvallei

Gemeenten Heerde, Epe, Hattem

De gemeenten Heerde, Epe en Hattem werken onder andere samen als het gaat om hun voorrangsregelingen voor woningzoekenden. Zij hanteren hiervoor identieke huisvestingsverordeningen. Enserve kreeg opdracht om in het eerste kwartaal van 2021 te starten met de uitvoering van de urgentieregeling voor deze gemeenten. In het laatste kwartaal van 2020 hielden wij ons in een intensieve samenwerking met de gemeenten bezig met het voorbereiden van deze dienstverlening.

Regio Arnhem-Nijmegen

Binnen de regio Arnhem-Nijmegen hield een werkgroep zich bezig met het inregelen van twee urgentiecategorieën die vanuit de wet recht op voorrang hebben. Dit betreft verleners en ontvangers van mantelzorg en uitstroom uit voorzieningen voor tijdelijke opvang van personen die in verband met problemen van relationele aard of geweld hun woonruimte hebben verlaten. Enserve ondersteunde de werkgroep in de beleidsvorming en het uitzetten van de werkprocessen.

Op een andere vlak hield een tweede werkgroep in de regio Arnhem-Nijmegen zich bezig met het aanvragen van urgentie in het algemeen. Enserve maakte onderdeel uit van deze werkgroep die een pilot initieerde voor een klantvriendelijker manier van aanvragen. De corporaties binnen de regio zoeken hierin meer onderlinge samenwerking. Deze pilot startte in het najaar en loopt door in 2021.



2.5 Managementinformatie

Enserve is eigenaar van DOMIS, het Digitaal Online Management Informatie Systeem. DOMIS stelt gebruikers in staat om zelf op een eenvoudige manier rapporten en draaitabellen te genereren met actuele gegevens over de woonruimteverdeling.

Binnen de volkshuisvesting neemt data een steeds belangrijkere plaats in. Niet alleen dient het om achteraf te verantwoorden, maar juist ook om vooruit te kijken. Data over het verleden speelt een belangrijke rol in het beleid voor de toekomst. Enserve krijgt steeds vaker de vraag om cijfers aan te leveren over bepaalde onderwerpen en vooral om daar duiding aan te geven.

Onze reeds lang bestaande relatie met WoningInZicht werd ook dit jaar weer verlengd. Ook Woonburo Almelo liet haar tevredenheid over DOMIS blijken door de samenwerking te continueren. Daarnaast gaven zij ons opdracht om het jaarverslag over de woonruimteverdeling te produceren, te duiden en toe te lichten aan managers wonen en beleidsadviseurs.

De Woningzoeker, het samenwerkingsverband van corporaties rondom Zwolle, zocht een tool en een partner om managementinformatie te ontsluiten, maar ook te produceren en te duiden. Ter invulling van haar zoektocht organiseerde zij een inspiratiesessie waarvoor zij ook Enserve uitnodigde. Tijdens deze sessie gaven wij onze visie op managementinformatie.

Met data uit DOMIS verzorgde Enserve voor de regio’s Stedendriehoek, SVNK, Noord-Veluwe, de regio Arnhem-Nijmegen, Wooniezie en Woonburo Almelo de jaarrapportage over de woonruimteverdeling. Wij presenteerden de jaarrapportage van SVNK, Huren Noord-Veluwe en de regio Arnhem-Nijmegen aan bestuurders van de betreffende corporaties. De jaarrapportage van de regio Arnhem-Nijmegen presenteerden wij ook voor de portefeuillehouders van de woningmarktregio Arnhem-Nijmegen.

Daarnaast verzorgde Enserve presentaties over:

  • de werking van de woonruimteverdeling in de regio Arnhem-Nijmegen voor de huurdersbelangen organisatie van Woonstichting Gendt en voor de Raad van Commissarissen van corporatie Woongenot in Nijmegen.
  • de werking van DOMIS voor de huurdersbelangenorganisaties van Thuiskompas.
  • de werking van DOMIS voor de corporaties van de Woningzoeker.

Verder leverden wij met behulp van gegevens uit DOMIS een bijdrage aan het onderzoek van Woonkeus Stedendriehoek naar het effect van dorpsbinding.



2.6 Kerngegevens Enserve

In de regio’s Arnhem-Nijmegen, Stedendriehoek, Noord-Kennemerland, Noord-Veluwe en Wooniezie konden woningzoekenden via een contactformulier op de websites vragen stellen. In 2020 beantwoordde Enserve:

  • 7.800 vragen vanuit de regio Arnhem-Nijmegen;
  • 1.732 vragen vanuit de regio Stedendriehoek;
  • 3.951 vragen vanuit de regio Noord-Kennemerland;
  • 1.073 vragen vanuit de regio Noord-Veluwe;
  • 6.399 vragen voor Wooniezie.

De vragen gingen onder andere over de werking van de website, inloggegevens en het betalen van inschrijfgeld.

Klik op onderstaande afbeelding om meer kerngegevens te bekijken.